Heden heeft in collectie het olieverfschilderij ‘Compositie’ uit 1970, dat Hussem 4 jaar voor zijn overlijden maakte. Het toont de zwevende geometrische vormen en knallende kleuren die zo karakteristiek zijn voor zijn latere werk.
Zijn stijl houdt het midden tussen expressionisme en constructivisme en mondt uit in geometrische abstractie. Hussems voortdurende streven om eenvoud en puurheid in zijn te leggen, correspondeert met zijn fundamentele behoefte aan heldere denksystemen. Die vindt hij in de filosofie van Hegel en het Zenboeddhisme.
Na zijn opleiding aan de Rotterdamsche Academie gaat Willem Hussem in 1918 naar Parijs, waar hij in contact komt met Mondriaan en Picasso en ook Van Gogh een inspiratiebron voor hem wordt. In 1936 -hij werkt dan nog figuratief- keert Hussem terug naar Nederland en vestigt zich in de Haagse Schilderswijk. Na de Tweede Wereldoorlog gaat Hussem over op abstract schilderen, in de trant van de Nieuwe Haagse School. Deze naoorlogse beweging is het eigenzinnige Haagse antwoord op de vernieuwingsambities van CoBrA en geeft innoverende impulsen aan de beeldende kunst. Ook is hij lid van de Posthoorngroep, een groep beeldend kunstenaars die vanaf 1949 exposeren in Bodega Posthoorn aan het Lange Voorhout. Daar treft ‘de dichter Hussem’ ook literaire vakgenoten als Clara Eggingk, J.C. Bloem, Martinus Nijhoff en A. Roland Holst. Daar zindert de lokale kunstscene.
Tijdens de 37ste editie van TEFAF Maastricht, bracht galerie Dürst Britt & Mayhew nog werk van Willem Hussem onder de aandacht van een internationaal publiek.
Werk van Willem Hussem bekijken? Bezoek onze collectie online. Klik hier