Heden/Today houdt haar collectie up-to-date door regelmatig nieuwe kunst te verwerven. Recentelijk aangekocht en nu te huur: ‘Beam’, een zijdezacht gelaagd werk waarin Nayul Kim digitale esthetiek heeft omgezet in schilderkunst.
‘Schilderen is mijn moedertaal, maar in het digitale ben ik een rookie’
Schilderen is volgens Nayul Kim haar moedertaal. Maar het is de digitale esthetiek die haar heeft geïnspireerd nieuwe artistieke wegen in te slaan. Kim onderzocht de immateriële wereld van Virtual Reality. Dit flexibele medium stelde haar in staat vrijelijk te experimenteren met vorm, kleur, formaat, diepte en compositie. Dit bracht haar tot het inzicht dat haar eigen discipline, de meer secure schilderkunst, in essentie stoelt op materialisatie van tijd.
What happens when an image travels between different mediums? To answer this question, I couldn’t stay in one spot. My responsibility as an artist is to put me in the role of being a beginner and being a master, living in both virtual and material space, and most importantly to keep me going back and forth between two different realities.
In haar serie olieverfschilderijen, zoals het onlangs verworven ‘Beam’, heeft Nayul Kim met uiterste precisie het virtuele omgezet in het materiële. Het zachte oppervlak onthult de conceptuele lagen van Kims onderzoek en veraanschouwelijkt de weg die ze heeft afgelegd via de digitale esthetiek, terug naar haar moederdiscipline de schilderkunst. De beschouwer wordt meegesleept in een tijdservaring en wordt daarbij gewaar dat deze nauw is verweven met de ervaring van ‘ruimte.’
In 2023 studeerde de uit Zuid-Korea afkomstige Nayul Kim af aan de Academie Minerva Groningen. Haar masteropleiding ‘Painting’ aan het Frank Mohr Institute, eveneens te Groningen, gaf beslissende impulsen aan haar artistieke praktijk en thematiek. In 2024 nam Kim samen met Daniel Hofstede en Marc Oosting deel aan ‘Triple A’, Amsterdam. Ze won de Thomassen a Thuessink Jonge Makers Aankoopprijs. Kim woont en werkt in Amsterdam.