Nour-Eddine Jarram groeit op in een terughoudende Islamitische beeldcultuur, die geënt is op decoratie en zelden levende wezens laat zien. Jarram daarentegen ontwikkelt zich tot een kunstenaar met de sterke behoefte menselijke gestalten in al hun variaties uit te beelden.
Op raadselachtige wijze doet hij dat in ‘Poids Lourd’, dat te zien is in de tentoonstelling The Intern’s Choice. In deze tekening, die jongeren kozen als één van hun favoriete kunstwerken, zien we de contouren van een Marokkaanse stad oprijzen uit iets dat op het portret van een vrouw lijkt, maar eigenlijk een landschap met stadsgezicht voorstelt.
In het begin van zijn artistieke loopbaan concentreert Jarram zich nog op geometrische patronen, maar gaandeweg verovert hij de ‘figuratie’ en ontwikkelt hij werk dat een unieke combinatie laat zien van islamitische thema’s met karakteristieke elementen uit de Hollandse 17de-eeuwse schilderkunst. In zijn tekeningen brengt Jarram motieven uit Hollandse landschappen en christelijke iconografie samen met tekens uit de Islamitische beeldcultuur en geeft hij als een ware etnograaf nieuwe lading aan de betekenis van deze beelden.
Ook al woont Nour-Eddine Jarram al 45 jaar in Nederland en wordt ‘de navelstreng steeds dunner’, toch blijft er altijd een lijntje bestaan met het Marokko uit de jaren ’70. Want daar ontstonden zijn eerste beelden.
Nour-Eddine Jarram (Casablanca, 1956) volgt de École des Beaux Arts in Casablanca (1975-1978). In 1979 verhuist hij naar Enschede waar hij de Academie voor Kunst en Industrie in 1983 afrondt. Na zijn afstuderen sleept Jarram diverse beurzen en prijzen in de wacht, onder andere de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst, in 1988 uitgereikt door Koningin Beatrix, en de Jeanne Oosting Prijs 2021. In 1988 vervult hij een gastlectoraat aan de Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving in Den Bosch. Jarram exposeert in Nederland, Duitsland, Denemarken, Ierland, Frankrijk, Spanje en Italië.
Werk van Nour-Eddine Jarram bekijken en/of huren? Ga naar onze online collectie.