‘Wat voor kunst vinden jongeren mooi?’ Om daar achter te komen verspreidde Heden een enquête onder respondenten in de leeftijd van 16 tot 30 jaar. Het ‘landschap’ kwam daar als één van de populairste schilderkunstige genres uit naar voren. In de tentoonstelling ‘The Intern’s Choice’ vertegenwoordigt het schilderij ‘Piepschuimblokken boven Italiaans landschap’ Van Urs Pfannenmüller een eigenzinnige variatie op dit genre.
Boven een glooiend Italiaans landschap zien we blokken van piepschuim die sterk lijken op onderdelen van flatgebouwen. Vallen ze loodrecht op het landschap, of blijven ze juist zweven in de lucht? In hun grauwe ‘rechthoekigheid’ contrasteren de fragmenten sterk met de bedeesde kleuren en vormen van het harmonieuze landschap. Het afwijkend perspectief dat Pfannenmüller in zijn werk heeft toegepast vergt een aandachtige blik om het totaalbeeld van het schilderij te kunnen vatten.
De openbare ruimte is een ‘Leitmotiv’ in Pfannenmüllers werk. Hij doet niet alleen in opdracht projecten voor de publieke ruimte, maar verwerkt dit thema ook in zijn installaties, schilderijen en tekeningen. De geëngageerde Pfannenmüller oriënteert zich daarbij nadrukkelijk op ‘de periferie’, de rafelranden van steden en landschappen. De ‘periferie’ kan betrekking hebben op de marginale positie van kunstenaars in de samenleving, maar kan ook een vrijplaats betekenen, waar kunstenaars zonder dwingende normen hun eigen nieuwe ideeën kunnen ontwikkelen.
De installatiekunstenaar, schilder en beeldhouwer Urs Pfannenmüller (Basel, 1943) emigreerde in 1970 naar Nederland. Hij volgde de Malklasse AGS in Basel, de Vrije Academie in Den Haag en Saint Martins Lane Academy of Art in Londen. Van 1998 tot 2011 was hij docent aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Hij wordt gerekend tot het -door Heden gekoesterde- Haagse erfgoed.