Datum
t/m

De eerste handeling die Maryanto (Indonesië, 1977) uitvoert als hij voor een leeg doek staat, is het zwart schilderen. Daarna krast hij met een scherp voorwerp in deze zwarte laag, zodat de witte ondergrond weer zichtbaar wordt en er een tekening ontstaat. Op deze manier maakt hij een afbeelding op het doek, je kunt je afvragen of het uiteindelijke resultaat een schilderij of een tekening is. In eerdere werken bevolkten fantasiewezens zijn doeken, mensen met dierenkoppen, die deden denken aan Art Spiegelmans ‘Maus’. Later begonnen enorme machines hun rol op te eisen in de werken. Groteske machines die in staat lijken om een heel landschap in een keer te verzwelgen. In recente schilderijen speelt voormalig president Suharto (en zijn familie) de hoofdrol. Hij heeft een onuitwisbare indruk achtergelaten op Indonesië en haar bevolking. Misschien niet onuitwisbaar in de zin zoals hij het zelf het liefst zag. Hij bouwde voor zichzelf en zijn dierbaren een imago van ‘vader des vaderlands’, is ondertussen puissant rijk geworden, maar zijn volk bleef met lege handen achter. Op 31 oktober om 19.00 uur verzorgen Nicole Baros en Heleen Sent een lezing over de ‘booming’ hedendaagse Indonesische kunst. Maryanto is aanwezig om over zijn werk te vertellen. Reserveren voor deze avond kan via lia@heden.nl . Deelname is gratis.